Marketingová agentura » Marketing » Inbound marketing - co to je a na čem spočívá přicházející marketing?
Inbound marketing - co to je a na čem spočívá přicházející marketing?
Inbound marketing, tedy marketingová strategie založená na viditelnosti v síti, se stává stále populárnější. Mnoho firem se vzdává hledání zákazníků a přesvědčování jich například reklamou, aby využili jejich služby, a místo toho se zaměřuje na svou viditelnost online, s tím, že to zákazník nás uvidí a využije našich služeb. Takový "nevnucovaný" pohyb a zákazníci přicházející na naši stránku dobrovolně jsou mnohem více ochotni uskutečnit nákupy, protože jim záleží na nákupu námi nabízeného produktu/služby, a ne naopak. Níže představujeme inbound marketing jako alternativu k reklamě a získávání nových zákazníků (leadů) "přítomností na internetu".
Inbound marketing - co vlastně je a na čem spočívá inbound marketing?
Inbound marketing není prvním výběrem, který padne, pokud chceme inzerovat a získávat zákazníky. V současnosti teprve získává na popularitě a stává se stále častěji využívaným jako doplňková marketingová činnost. Inbound marketing je přicházející marketing, ve kterém spoléháme na to, že zákazník sám přijde do naší firmy a využije našich služeb. Prvkem, který má přitáhnout daného zákazníka, je přítomnost naší značky na internetu — všude tam, kde se může daný zákazník nacházet. V praxi to bude spočívat ve vytváření profilů, webových stránek nebo příspěvků tak, aby nás potenciální zákazníci mohli zaznamenat. Na oplátku zákazníci, kteří potřebují produkt nebo informace, nás samostatně najdou na internetu, navštíví naši stránku a využijí naši nabídku. Díky této formě propagace prostřednictvím přítomnosti a nikoli agresivní reklamy získáme profesionální obraz a mnoho nových zákazníků (leadů), kteří skutečně budou chtít koupit službu, a nebudou lákáni reklamou do našeho obchodu, aby nakonec neuskutečnili žádný nákup.
Firemní stránka / blog a SEO, a inbound marketing.
Prvním způsobem, který je jedním z nejlepších pro to, aby se člověk mohl najít a zaznamenat v síti, je založení vlastní webové stránky nebo blogu a jeho SEO optimalizace. Mnoho lidí vyhledává informace online, a pokud chceme být viditelní ve vyhledávači Google, stojí za to vytvořit hodnotnou stránku a optimalizovat ji. Může to být blog s odkazem na náš obchod nebo firemní stránka s integrovaným blogem jako podstránka.
Pokud takovou stránku založíme, můžeme na ní umístit celou naši nabídku a hodnotný obsah (o formách obsahu níže). Jakmile naše stránka existuje a publikovaná nabídka je přehledná a srozumitelná, můžeme přejít k pravidelnému publikování obsahu a zajistit, aby byl aktuální. Druhou částí tohoto prvku inbound marketingu bude SEO optimalizace. To zahrnuje úpravy webu a aktivity online, které mají za cíl zajistit, aby se naše stránka objevovala vysoko ve výsledcích vyhledávání Google. Mezi SEO optimalizaci patří optimalizace webu, psaní SEO textů nebo link building. SEO můžeme provádět sami nebo si ho objednat u interaktivní agentury nebo SEO agentury za peníze. Uživatelé nejlépe klikají pouze na prvních několik výsledků vyhledávání. Pokud se nám tedy podaří přizpůsobit stránku požadavkům Google, tím výše se nacházíme ve výsledcích a na větší příchozí provoz se můžeme spolehnout.
Social media — Facebook, Twitter, YouTube…, a inbound marketing.
Druhým způsobem, jak provádět inbound marketing, jsou sociální média a vytváření profilů na nich. Je to jeden z nejúčinnějších způsobů, protože na sociálních médiích mnoho lidí prochází tematické skupiny, stránky či profily. Sociální sítě dnes neslouží pouze k kontaktu s přáteli, ale velmi často i k vyhledávání firem, služeb, produktů nebo konkrétních informací. V této možnosti je dobré vytvořit profily na nejpopulárnějších sociálních médiích, jako jsou Facebook, Twitter, LinkedIn nebo YouTube, a správně vyplnit profil firmy. Pokud bude profil kompletně vyplněn a bude obsahovat zajímavé příspěvky, informace, nabídku atd., mnoho lidí nás najde právě podle samotného profilu.
Stojí za to porovnat profily konkurenčních značek a postarat se o zajímavé a originální materiály. Můžeme například na své profily umisťovat méně populární, ale velmi efektní 360stupňové virtuální fotografie nebo webináře.
Zajímavým nápadem — zejména na Facebooku — je také být přítomný ve tematických skupinách nebo dokonce na internetových fórech. Pokud se aktivně zapojíme do diskuse, budeme viditelní, a mnoho lidí si nás všimne; pokud budou potřebovat konkrétní služby, navštíví náš profil. Je to dobrá alternativa k agresivnímu reklamování na sociálních médiích, kde má mnoho uživatelů dostatek clickbaitů, spamu nebo reklam na místech, kde by se měly nacházet hodnotné příspěvky. Budování povědomí o značce na sociálních médiích je jedním z důležitějších prvků inbound marketingu. Přizpůsobená nabídka firmy cílovému publiku účinně podporuje marketing celé značky.
Content-inbound marketing
Content marketing je velmi podobnou formou propagace na internetu. Na rozdíl od inbound marketingu však nevkládáme tolik důrazu na propagaci daného obsahu, například e-booku nebo příručky. Content marketing však může být v inbound marketingu velmi užitečný. Můžeme bez zbytečné reklamy publikovat zajímavý obsah například na našem blogu a tím přitahovat zákazníky (leady). Mohou to být pravidelně publikované série příspěvků nebo rozhovorů. Můžeme také publikovat sponzorované příspěvky na jiných tematických stránkách. Kromě těchto míst zůstává také široká škála sociálních sítí, na kterých můžeme pravidelně publikovat zajímavý a hodnotný obsah. Mezi hodnotné formy content marketingu patří například: příspěvek, text, sponzorovaný článek, blogový příspěvek, e-book, příručka, video příručka, statistika, zpráva nebo webinar.
Síla content marketingu spočívá v poskytování obsahu, který může být užitečný potenciálním klientům firmy. Můžeme oslovit skupinu příjemců pomocí cílení reklam na příslušné zájmy a zobrazení takovým příjemcům cíleného reklamního sdělení.
Viral Marketing
Třetím způsobem, a vlastně pilířem, na kterém spočívá inbound marketing, je virální marketing. Díky vytvoření zajímavého, hodnotného nebo dokonce vtipného obsahu doufáme, že potenciální zákazníci naší firmy se sami zajímají o daný materiál, uvidí nás na internetu a budou ho virálně šířit, čímž přejdou na naši stránku. Tato možnost inbound marketingu může spočívat ve dvou způsobech. Prvním z nich je publikování poutavého nebo dokonce kontroverzního obsahu, který díky tomu bude šířen v síti, a mnozí lidé se dozví o naší existenci — například prostřednictvím memu, videa nebo vtipné scény ve formě grafiky, zejména díky sociálním médiím. Druhým způsobem virálního marketingu v rámci inbound marketingu je vytvoření užitečného, hodnotného a relevantního materiálu. Může to být například zdarma dostupná příručka, e-book nebo nahrávka webináře. V této možnosti uživatelé budou šířit užitečné materiály a mnozí lidé se o ně budou zajímat a samostatně najdou naši značku, například podle názvu nebo odkazu na stránku naší firmy, pokud najdou nahrávku například na YouTube.
Základní nástroje inbound marketingu.
Nástroje ve všech marketingových aktivitách pomáhají při práci, ale obvykle nejsou nutné nebo mohou být nahrazeny bezplatnými alternativami. Základními nástroji jsou všechny nástroje poskytované společností Google, tedy Google Analytics, Search Console a Plánovač klíčových slov. Pokud nechceme, aby se náš inbound marketing stal větším problémem než způsobem, jak oslovit zákazníky, stojí za to využít stránku ortograf.pl, kde zdarma zkontrolujeme pravopis publikovaných textů. Nikdo nechce, aby virální marketing týkal místo naší nové kreace náhodné pravopisné chyby. 🙂
Inbound marketing - shrnutí.
V kampaních inbound marketingu cílíme na cílovou skupinu zákazníků, kteří sami vyhledávají na internetu odpovědi na své vybrané problémy. Pomoc při řešení jejich potřeb je hlavním prvkem marketingové strategie. V případě kampaní založených na inbound marketingu by potenciální zákazník měl vědět, kdo je expertem v daném odvětví. Tato řešení jsou mnohem účinnější než „násilné“ oslovování zákazníků v okamžiku, kdy ve skutečnosti neprojevují žádný zájem. Z hlediska celé marketingové kampaně nebude cílem jen ukončení kontaktu při prodeji, ale trvalé udržení dobrých vztahů během následujících měsíců nebo let. Klasický marketing, inbound marketing, reklamní kampaně či kampaně SEM jsou prvky, které velmi pomáhají při získávání nových zákazníků se zájmem o vybrané služby nebo produkty, a dobré kampaně účinně pomáhají při získávání nových zákazníků po celé roky provozování podnikání.