Marketingová agentura » Marketingový slovník » Co je to dropshipping?
Co je to dropshipping?
Dropshipping je velmi populární model prodeje na internetu, který spočívá v distribuci produktů, které fyzicky nevlastníme a neskladujeme. Úkol přípravy a odeslání objednaného zboží nese výrobce nebo vybraná velkoobchodní firma, která funguje na principu dropshippingu. Internetový obchod odpovídá za propagaci produktů, shromažďování objednávek a jejich zasílání do velkoobchodu, se kterým spolupracuje.
Dropshipping je skutečně skvělou formou e-commerce, pokud chceme udělat první kroky v online prodeji, provozovat malé obchody nebo hledat úspory.
Obsah
Jak funguje dropshipping?
Navzdory zdánlivému přesvědčení není fungování internetového obchodu založeného na modelu dropshippingu tak složité. Majitel obchodu by měl vybrat velkoobchodního partnera, který nabízí vhodné produkty a jasné podmínky spolupráce. Rozhodující výběr dodavatele je mimořádně důležitý, protože to, jak kvalitně jsou objednávky realizovány, úzce souvisí se zákaznickou obsluhou a rozvojem prodejních možností.
Po provedení těchto kroků je dalším krokem zaměřit se na marketingové strategie, které mají za cíl přilákat nové zákazníky. Příkladem aktivit mohou být optimalizace obchodu pro vyhledávače, propagace na sociálních médiích a další formy reklamy.
Když zákazník zadá objednávku, majitel internetového obchodu rezervuje potřebné množství produktů u partnera. Po přijetí platby prodávající převede velkoobchodu příslušnou částku za zakoupené zboží. Současně je účtovaná marže považována za skutečný příjem obchodu. Velkoobchod provede kompletaci a doručí objednávku přímo k konečnému zákazníkovi.
Výhody dropshippingu
Model prodeje dropshipping má mnoho výhod, což přispívá k jeho stále větší popularitě. Díky tomu, že prodejce nemusí mít vlastní sklad, může zákazníkům nabídnout široký výběr produktů. Pro nově otevřený internetový obchod je využívání tohoto řešení ideálním způsobem, jak snížit investiční náklady a minimalizovat riziko ztrát v případě případného neúspěchu podnikání.
Díky dropshippingu ziskáváte plnou flexibilitu, pokud jde o umístění. Spolupráce s velkoobchodem v dropshippingovém modelu nevyžaduje konkrétní místo pro podnikání, což umožňuje volně operovat z libovolného místa.
Další výhodou dropshippingu je významná úspora času, kterou můžeme získat finalizací objednávek prostřednictvím jejich přímého zasílání velkoobchodu. Dropshipping v rámci internetového obchodu také představuje výhodnou možnost dynamického rozvoje podnikání prostřednictvím spolupráce s mnoha velkoobchody. Taková spolupráce umožňuje flexibilní zvyšování sortimentu kdykoliv. Výběr široké škály produktů z různých kategorií může výrazně zvýšit prodejní potenciál obchodu. Kromě toho zavádění nových produktů do nabídky představuje jednoduchý způsob, jak zvýšit příjmy.
Provozování internetového obchodu založeného na modelu dropshipping má řadu výhod. Za prvé, nevyžaduje vedení skladu, protože dodavatelé jsou odpovědní za skladování a odesílání zboží. Dále není nutné zaměstnávat pracovníky, kteří se zabývají odesíláním objednávek, což přináší úspory. Nakonec absence fyzického vlastnictví nabízených produktů umožňuje vyhnout se nákladům spojeným s jejich skladováním.
Nevýhody dropshippingu
Stejně jako vše, má dropshipping také své nevýhody. Největší z nich je však nedostatek kontroly nad odesíláním objednávek a také vyprodání produktů velkoobchodem, které nabízejí. To může zpožďovat realizaci objednávky po jejím zadání nebo zcela znemožnit její vyřízení.
Dalším potenciálním problémem jsou placené reklamy v Google Ads, kde dochází k pozastavení reklam obchodů založených na dropshippingu kvůli nedodržování pravidel Google. K tomu často dochází zejména při absenci nabízených produktů "na skladě", nejasné politiky vrácení, nedostatku kontaktních údajů a dalších klíčových faktorů, které jsou důležité pro určení důvěryhodnosti prodejce.
Je dobré si uvědomit, že obchodování s produkty online neodmyslitelně souvisí s procesem vrácení. Zvlášť internetové obchody využívající model dropshipping musí být připraveny na správu vráceného zboží, a proto je důležité zahrnout vlastní sklad (i s nejmenší kapacitou) do podnikatelského plánu.
Pokud se rozhodnete prodávat zboží prostřednictvím dropshippingu, měli byste se připravit na určité obtíže spojené s marketingovými aktivitami, zejména pokud jde o organické výsledky vyhledávání v Google. Tyto obtíže vyplývají především z nutnosti používat stejné popisy a obrázky pro nabízené produkty. Velkoobchody zasílají identické informace všem partnerům, takže bohužel nelze hovořit o jedinečnosti obsahu.
Na závěr je třeba zmínit značný stupeň konkurence, který ovlivňuje omezenou cenovou flexibilitu. V případě stejných cen za stejné produkty je dobré mít promyšlenou marketingovou strategii, která nám umožní být vždy o krok napřed před konkurencí.
Pro koho je internetový obchod založený na modelu dropshippingu?
Dropshipping je ideálním řešením pro každého, kdo si přeje prodávat své produkty online. Není nutné mít specializované znalosti ani zkušenosti v e-commerce, ani mít sklad plný zboží, abyste mohli začít s dropshippingem. Tento logistický model, který se používá k online prodeji, se skvěle hodí jak pro nové internetové projekty, tak pro rozvoj již existujících.
Není nutné mít internetový obchod, abyste mohli prodávat. Prodejci čím dál častěji využívají metodu dropshippingu na aukčních portálech a dalších prodejních platformách, čímž dosahují úspěchu.