Marketingová agentura » Marketingový slovník » Co je to zpětná vazba?
Co je to zpětná vazba?
Feedback je anglický termín, který se vztahuje k poskytování zpětné vazby. V podnikání se často používá k předávání konstruktivního hodnocení celkového výkonu daného zaměstnance, týmu nebo kvality provedení jednotlivých úkolů.
Dobré praktiky poskytování zpětné vazby
Umění poskytování konstruktivní zpětné vazby spočívá v dovednosti předávat důležité otázky tak, aby se protistrana necítila uražená a aby nedošlo k situaci, kdy by se uspokojila s průměrnými výsledky. Při poskytování pozitivní zpětné vazby obvykle nejsou větší potíže, avšak v případě negativního hodnocení mohou nastat určité obtíže nebo překážky.
Jak poskytovat negativní zpětnou vazbu?
- Zpětná vazba by se měla týkat pouze faktů, nehodnoťte člověka. Zaměřte se výhradně na situaci a ať je tato zpětná vazba konstruktivní kritikou.
- Mluvte vždy přímo k protistraně - chvalte ji v přítomnosti ostatních, ale negativní zpětnou vazbu vždy sdělujte v soukromí.
- Při předávání zpětné vazby buďte přímí a neomotávejte to kolem horké kaše - mluvte o tom, co máte na mysli, tak, aby to každý správně pochopil, zakládejte se na příkladech, informace předávejte jasně a konkrétně.
- Musíte být klidní. Nedovolte, aby negativní emoce převzaly kontrolu nad vámi. Snažte se používat laskavá slova, která vyjadřují úctu k vaší protistraně.
- Pokud skončíte s poskytováním zpětné vazby, zajistěte svému protějšku podporu - navrhněte společná řešení problému.
Metody poskytování zpětné vazby
V současnosti existuje mnoho metod, které pomáhají při předávání zpětné vazby, a to jsou:
- metoda FUKO (zkratka od nejdůležitějších prvků metody, tedy faktů, pocitů, důsledků a očekávání),
- metoda SBI (podobná předchozí, zkratka od situace, chování a vlivu),
- metoda Gold (spočívá v nasměrování osoby, které poskytujeme zpětnou vazbu, k odpovídajícím závěrům - tato metoda podporuje hodnocení vlastní práce a učení se z chyb),
- metoda kanapki (spočívá v rozdělení zpětné vazby na 3 prvky, v prvním dáváme pozitivní informace, poté negativní a nakonec opět pozitivní).
Je třeba mít na paměti, že se jedná pouze o návrhy, a možná v vašem případě se žádná z nich nemusí osvědčit.
Každá osoba vnímá svět a vnější podněty svým způsobem, proto při předávání jak pozitivní, tak negativní zpětné vazby musíte učinit vhodným způsobem. Takový přístup má za následek pozitivní zakončení rozhovoru, ve kterém dosáhneme nejen zamýšleného efektu, ale také zůstaneme v pozitivních vztazích s naším protějškem, bez zbytečných negativních emocí.