Marketingová agentura » Marketingový slovník » Co je to Canonical?
Co je to Canonical?
Canonical (kanonický odkaz, rel="canonical", kanonický URL tag)- Tento HTML tag je jedním z těch, které lze umístit do hlavičky stránky. Je užitečný pro označení hlavní, originální verze stránky. Tato metoda je účinným způsobem, jak omezit problém duplikace obsahu a informovat vyhledávací roboty, která z duplikovaných stránek obsahuje originální obsah.
Kanonické odkazy a roboti Google
Google ve svém článku na portálu Google Search Central popisuje proces výběru kanonické verze algoritmem z identifikovaných duplikátů téže stránky. Pokud jasně neurčíme, která stránka je originální, Google učiní toto rozhodnutí za nás.
Pokud jde o roboty Google, stránky nemusí být zcela identické, aby byly považovány za duplikáty. Malé úpravy, které zahrnují změny v seznamu (např. pro stránky obsahující řazení), nezpůsobí, že daná URL bude považována za jedinečnou. Pokud sami neurčíme, který kanonický odkaz vybíráme jako nejreprezentativnější pro sadu duplikátů, Google učiní toto rozhodnutí za nás. Tag rel="canonical" slouží pouze jako návrh, a konečné rozhodnutí náleží vyhledávači Google.
Kanonický odkaz a duplicitní obsah
Hlavním cílem používání kanonických odkazů je minimalizovat problém opakování obsahu, takzvané duplicitní obsahu. Často mnozí majitelé webových stránek nevědí o existenci vážného problému, kterým je interní duplikace. Její účinek účinně ztěžuje dosažení vysokých pozic ve výsledcích vyhledávání.
Příkladem dobře známé interní duplikace je situace, která se často vyskytuje v případě internetových obchodů. V takových případech se stejný obsah může zobrazovat pod různými URL adresami. Nejčastěji se to děje, když filtrování produktů v obchodě generuje URL s dodatečnými parametry.
https://przykladowy-sklep-odzieżowy.pl/kategoria/bluzy - originální (kanonická) adresa
https://przykladowy-sklep-odzieżowy.pl/kategoria/bluzy?kolor=czarne - adresa s parametrem "kolor=czarne"
https://sklep-odzieżowy.pl/kategoria/bluzy?material=bawełna - adresa s parametrem "material=bawełna"
V uvedeném příkladu má každá stránka pouze rozdíly v seznamu zobrazených produktů, zatímco ostatní prvky stránky zůstávají nezměněny. Aby roboti Google brali v úvahu pouze originální verzi, je důležité určit hlavní stránku kategorie jako kanonickou. V kódu originální stránky existuje možnost přidat URL, která odkazuje na stejnou stránku (self-referencing canonical).
V případě internetových obchodů se často setkáváme s duplicitními obsahy, jako jsou identické nadpisy nebo popisy na stránkách kategorií s možností řazení produktů. V takové situaci je důležité označit duplikáty pomocí kanonického tagu.
https://przykladowy-sklep-odzieżowy.pl/kategoria/bluzy/1/default/3 - URL s řazením podle ceny v CMS Shoper
https://przykladowy-sklep-odzieżowy.pl/kategoria/bluzy/1/default/2 - adresa s řazením podle názvu v Shoper
Kanonický odkaz v HTTP hlavičce
Existuje možnost stanovit kanonickou adresu pro zdroje, které nejsou HTML soubory. V případě, že obsah PDF souboru je shodný nebo velmi podobný obsahu webové stránky, může Google určit, že PDF soubor je kanonickým zdrojem informací. V důsledku toho se právě tento soubor zobrazí ve výsledcích vyhledávání.
V takovém případě je doporučeným řešením označit kanonickou stránku přidáním `rel="canonical"` v uživatelském HTTP hlavičce.
<Files bluza-z-kapturem.pdf>
Header add Link '<https://przykladowy-sklep-odzieżowy.pl/bluza-z-kapturem.html>; rel="canonical"'
</Files>
Chcete-li personalizovat hlavičku v souboru `.htaccess`, která se bude vztahovat na všechny PDF soubory s určitou názvem bez ohledu na jejich umístění, je nutné přidat uživatelskou konfiguraci. Doporučuje se vytvořit samostatný soubor `.htaccess` v adresáři, kde se nachází požadovaný dokument, a poté do něj umístit příslušné hlavičky.
Duplikáty v Google Search Console
V Google Search Console je možné zkontrolovat duplikáty stránek pomocí reportu „Stav - Vyloučeno“.
Kanonický odkaz ve zdroji webové stránky
V hlavičce HTML stránky, kde se nacházejí meta tagy jako název, popis nebo meta robots, je třeba umístit kanonické odkazy.
Ve atributu `rel="canonical"` je třeba uvést kanonickou adresu, tedy originální adresu stránky, která obsahuje identický obsah.
Kanonická adresa může být nastavena také v HTTP hlavičce namísto HTML tagu.