Co to jsou strukturovaná data?

Strukturované údaje (ang. structural data), známé také jako uspořádané údaje nebo schéma, je speciální kód ve formátu Microdata nebo JSON-LD, který je umístěn na webové stránce. Strukturované údaje slouží především k poskytování informací vyhledávačům a robotům Google. Umožňují prezentaci obsahu na webových stránkách uspořádaným a snadněji srozumitelným způsobem pro tyto nástroje. Díky nim je také možné zobrazit dodatečné informace ve výsledcích vyhledávání.

Obsah strukturovaných dat

Je důležité, aby typy strukturovaných dat byly odpovídajícím způsobem přizpůsobeny typu stránky a tématu. Nepoužíváme stejná uspořádaná data pro stránky reprezentující místní firmy, organizace, obchody nebo instituce. Tato data musí být správně přizpůsobena konkrétní stránce. Kromě toho budou různé typy schémat použity na hlavních, produktových, blogových a FAQ stránkách.

Ujistěte se, že pečlivě kontrolujete schéma, které implementujete na své webové stránce. Přidávání zbytečných dat na webovou stránku může vyvolat dezinformace u vyhledávačů, což může vést k zobrazování nesprávných informací a negativně ovlivnit umístění stránky ve vyhledávacích výsledcích.

Druhy strukturovaných dat

V současné době lze na webových stránkách najít mnoho různých typů strukturovaných značek, které jsou umístěny v kódu. Níže je uvedeno několik z nich:

  • Local Business - používají se pro místní firmy. Obsahují e-mailovou adresu, základní kontaktní informace, odkaz na firemní profil Google a popisy naší společnosti. Kromě toho umožňují uvést informace o otevírací době a cenách. Jak již název naznačuje, tyto údaje pomáhají prezentovat naši lokalizaci.
  • FAQ Page - běžně se používají na stránkách s sekcemi otázek a odpovědí. Díky tomu může Google tyto otázky a odpovědi zobrazovat ve výsledcích vyhledávání, což je velmi výhodné pro uživatele.
  • Article - tyto značky usnadňují vyhledávačům identifikaci prvků, jako jsou autor příspěvku, datum publikace, název, úryvek, hodnocení a komentáře.
  • Breadcrumb (tzv. "drobečky") - je to navigační cesta, která ukazuje hierarchii stránek. Díky jejímu použití mohou výsledky vyhledávání zobrazovat přívětivější adresy URL.
  • Product - typ uspořádaných dat, který používáme pro internetové obchody. Obsahuje informace jako název produktu, obrázek, popis, cenu, dostupnost, recenze a kód produktu. Díky tomu může vyhledávač zobrazovat dodatečné informace o daném produktu.

Jak vytvářet strukturovaná data?

Strukturovaná data jsou umístěna v kódu stránky pomocí následujících formátů:

  • Microdata,
  • RDFa,
  • JSON-LD.

Na stránce schema.org je k dispozici podrobný popis, pokyny a příklady použití jednotlivých typů a formátů strukturovaných dat.

Při vytváření strukturovaných dat je doporučeno použít generátor, který usnadní vytváření kódu pro populární typy schématu.

Kromě toho Google poskytuje užitečný nástroj, který umožňuje rychlé ověření typu dat přítomných na naší stránce, jejich správnosti a testování libovolného kódu. Test můžete provést na stránce [search.google.com/u/4/test/rich-results](https://search.google.com/u/4/test/rich-results).

Jak můžeme vidět, použití strukturovaných dat nám nejen pomáhá přitáhnout potenciální zákazníky k návštěvě naší stránky prostřednictvím prezentace rozšířených informací, ale také má vliv na lepší hodnocení naší stránky algoritmy Google. Odpověď na otázku, zda má smysl je na své webové stránce umístit, zní: Rozhodně ano!

Další:

Podívejte se také na naše příspěvky: