Marketingová agentura » Marketingový slovník » Co je to brief?
Co je to brief?
Brief (z angličtiny „shrnutí“) je dokument, který obsahuje očekávání klienta vůči agentuře. Obsahuje informace, které popisují předmět zakázky, díky nimž je možné připravit strategii, například reklamní kampaň. Obvykle je dodáván v tištěné podobě nebo jako popisná prezentace. Může být prezentován na specializované schůzce nebo přiložen k e-mailové zprávě jako příloha. Přesné vyplnění briefu se promítá do úspory času a usnadňuje efektivní komunikaci mezi klientem a marketingovou agenturou.
Jaké jsou typy briefu?
Existuje mnoho typů briefů, proto je obtížné uvést konkrétní názvy. Většina závisí na samotném cíli a záměru osoby, která zakázku zadává. Existuje však několik populárních pojmů, které stojí za zmínku:
- brief pro grafika
- mediální brief
- brief pro PR agenturu
- brief pro blogera
- reklamní brief/kreativní brief
- marketingový brief
Pohledem na výše uvedené příklady lze s jistotou říci, že rozsah činnosti marketingové agentury je skutečně široký a znalost základních pojmů v tomto oboru je důležitá.
Jaké informace se nacházejí v briefu?
V závislosti na způsobu, jakým byl brief formulován, se obsažené informace mohou mírně lišit. Připravili jsme však univerzální šablonu obsahu dokumentu, která obsahuje klíčové body, které by měl mít dobře konstruovaný brief:
- Popis a údaje o firmě a produktu/službě.
- Dosavadní strategie.
- Cílová skupina - potenciální zákazníci.
- Konkurence na trhu.
- Popis výhod a přednosti oproti jiným produktům.
- Marketingové cíle a komunikace plánovaných akcí.
- Očekávaný obraz od klientů.
- Plánovaný dosah reklamní kampaně.
- Pokyny, směrnice a omezení při vytváření reklamy.
- Určení rozpočtu určeného na reklamu.
- Čas plánované kampaně.
Je důležité mít na paměti, že každý brief obsahuje různé prvky reklamních činností.
Jak napsat soudržný brief?
Mnoho lidí si není zcela jisto, co a jak napsat, aby zhotovitel pochopil úkol, který mu chceme zadat. Je však dobré vědět, že nejlepší brief je ten, který svou délkou nepřesahuje 1 stránku A4 a neobklopuje téma zbytečnými slovy, obsahuje pouze konkrétní informace bez obecných frází nebo stylistických ozdob. Je nesmírně důležité, aby materiál nebyl sestaven z náhodných informací z internetu, které byly napsány ve spěchu a jsou dostupné pro každého. Zde je spěch naším nepřítelem a působí proti nám, proto je lepší přistupovat k tématu v klidu, důkladně promyslet téma a napsat vše, co považujeme za správné.
Shrnuto, dobře napsaný brief je skvělým výchozím bodem pro zahájení spolupráce - díky němu můžeme proniknout do specifik firmy, jejích cílů a potřeb, konkurence v okolí, cílové skupiny, harmonogramu a odborných požadavků týkajících se realizace projektu. Díky použití tohoto dokumentu jsou marketéři schopni odhalit skryté potřeby spotřebitelů. Tímto způsobem mohou ukázat potenciálním klientům, že značka/produkt rozumí jejich problémům, potřebám a motivacím.