Marketingová agentura » Marketingový slovník » Co je to cross-selling?
Co je to cross-selling?
Cross-selling, jinak řečeno, je technika křížového prodeje, která spočívá v nabízení dodatečných produktů nebo služeb, které doplňují nabídku, o kterou měl zákazník zájem na začátku. Tato strategie předpokládá scénář, ve kterém zákazník nakoupí více produktů během jedné transakce, a tím zvýší celkovou částku nákupu.
Kde se využívá křížový prodej?
Cross-selling je součástí marketingové strategie, často používané v oblasti e-commerce. Je zřejmé, že tento prvek je také využíván v kamenných obchodech. V případě internetových obchodů je tento nástroj zřídka plně využíván. V nejlepších obchodech lze najít prvky křížového prodeje na stránce produktu, v závěrečném shrnutí objednávky a v nákupním košíku.
Skvělé příklady nabízení dodatečných produktů nebo služeb se objevují v elektronických obchodech. Kolikrát jste při objednávání telefonu dostali nabídku na dodatečný obal, ochranné sklo, nabíječky nebo prodlouženou záruku? Často dochází k kombinaci techniky nabízení doplňkových služeb s prvky up-sellingu
Vyplatí se cross-selling (křížový prodej)?
Osoby pracující v oblasti internetového marketingu se již delší dobu snaží nejen zvyšovat počet zákazníků, ale také usilovat o zvýšení hodnoty transakcí. Zajištění toho, aby objednávka zákazníka měla co nejvyšší hodnotu, by mělo být na prvním místě seznamu úkolů, které je třeba splnit v každém internetovém obchodě. Při nakupování v internetovém obchodě zákazníci často projevují ochotu utratit více, pokud jim představíme výhody nákupu doplňkových produktů, které doplní vybraný zajímavý produkt.
Pokud během nákupního procesu nabídneme zákazníkovi další produkty, které by mu mohly být užitečné, můžeme očekávat zvýšení průměrné hodnoty objednávky (AOV - Average Order Value). Výzkumy ukazují, že získání nového zákazníka je spojeno s náklady pětkrát vyššími než prodej dalšího produktu zákazníkovi, který již provedl nákup. Proto je důležité dbát na vysokou úroveň spokojenosti zákazníka při každé transakci, a jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout, je realizace strategie křížového prodeje (cross-selling).