Marketingová agentura » Marketingový slovník » ROI co to je a jak to vypočítat?
ROI co to je a jak to vypočítat?
(ang. return on investment, návratnost investice) Je to ukazatel sloužící k hodnocení efektivity investic. Umožňuje nám posoudit účinnost investic, efektivitu prováděných marketingových činností a rentabilitu využívání reklamy. Jeho úkolem je změřit částku návratu z určité investice v porovnání s jejími náklady. Abychom vypočítali ROI, zisk z kampaně se dělí jejími náklady. Výsledek se uvádí v procentech..
Výpočet ROI
ROI = (příjem - náklady na prodané zboží a služby) / náklady na prodej zboží a služeb * 100%
Pro výpočet ukazatele ROI použijte následující vzorec:
Příjem
Částka za prodej zboží
Náklady na prodané zboží a služby
Náklady na výrobu daného produktu a jeho reklamu.
Příklad
Náklady na výrobu činí 100 PLN, a prodej 200 PLN. Produkt je inzerován na Google Ads a zakoupilo ho 6 osob za uvedenou cenu. Příjem činil 1200 PLN a náklady na reklamu 200 PLN. ROI tedy vypočítáme následujícím způsobem: (1200 PLN - (600 PLN + 200 PLN)) / (600 PLN + 200 PLN) * 100%, což nám dává 50%.
Správnost ukazatele
Výpočet ukazatele ROI se hodí při hodnocení marketingových aktivit a návratnosti investic, ale nezapomínejte, že je poměrně obecný a nezohledňuje například výkyvy zisku nebo sezónnost, nemluvě o řadě dalších dodatečných nákladů, jako jsou například mzdy zaměstnanců.